ZALECENIA PO USUNIĘCIU ZĘBA

Usunięcie zęba

1. Tampon założony w miejscu usuniętego zęba należy zagryźć i trzymać przez około 30 minut w celu wytworzenia i utrzymania skrzepu. Po upływie wskazanego czasu usunąć tampon z jamy ustnej.
  2. Przez 2 godziny po ekstrakcji należy wstrzymać się od picia i spożywania pokarmów.
  3. Nie przyjmować pokarmów w czasie działania znieczulenia.
  4. W celu zmniejszenia obrzęku tkanek miękkich i bólu, po zabiegu należy stosować zimne okłady na policzek i (lub) wargi w zależności od okolicy usuniętego zęba. Do zimnych okładów można zastosować:specjalne kompresy przystosowane do zamrażania, które można nabyć w aptece, zamrożoną butelkę plastikową z wodą owiniętą w ściereczkę lub mały ręcznik.
  5. Płyny i pokarmy spożywane w ciągu 48 godzin po ekstrakcji powinny być chodne, nie gorące, przeciwdziała to powstawaniu obrzęków i wystąpieniu krwawienia z zębodołu, nie należy pić przez słomkę.
  6. Pierwsze mycie zębów może nastąpić po 12 godzinach od zabiegu, przy czym płukanie jamy ustnej należy wykonać bardzo ostrożnie. Nie wolno dotykać rany.
  7. Po upływie 24 godzin zacząć delikatnie płukać jamę ustną gotowymi preparatami takimi jak Eludril, Corsodyl lub przygotowanym samodzielnie chłodnym naparem z szałwii, lekko osoloną wodą, roztworem wody utlenionej (1 łyżka stołowa wody utlenionej na pół szklanki wody). Należy pamiętać, że dynamiczne płukanie może uszkodzić delikatny skrzep.
  8. Przez 48 godzin należy unikać wysiłku fizycznego i przebywania w wysokich temperaturach. Prowadzi to do nadmiernego krwawienia i nasilonego bólu.
  9. Nie wskazane jest palenie papierosów do 24 godzin po zabiegu.
  10. W przypadkach bólu po ekstrakcji należy: zastosować leki przeciwbólowe np.: Ibuprofen czy Pyralginę. Jeżeli ból utrzymuje się dłużej niż 3 dni, należy zgłosić się do lekarza, ponieważ może być to objawem suchego zębodołu (w wyniku wypłukania skrzepu z zębodołu)
  11. Jeżeli po ekstrakcji pojawią się inne, niepokojące Państwa objawy należy skontaktować się z lekarzem

Chirurgiczne usuwanie zębów

1. Podstawowe zalecenia – patrz: zalecenia po usunięciu zęba. Ponadto:
  2. Po dłutowaniu znacznie częściej dochodzi do obrzęku okolicznych tkanek, co nasila się w drugiej dobie po ekstrakcji. Obrzęk może utrzymywać się do tygodnia. Zimne okłady zmniejszają dolegliwości. Wskazane jest również jedzenie zimnych półpłynnych pokarmów (lody) w pierwszej dobie.
  3. U niektórych pacjentów może pojawić się zasinienie tkanek w okolicy zabiegu, które ustępuje samoistnie po 7-14 dniach. W celu szybszego wchłaniania wysięków można zastosować uszczelniacze naczyń krwionośnych, np. rutinoscorbin, wit.C.
  4. Może dojść do szczękościsku (zwłaszcza w przypadku ekstrakcji zębów mądrości), czyli ograniczenia otwierania ust. Jest to normalna sytuacja, która jest wynikiem obrzęku tkanek i która ustępuje po 5-10 dniach po zabiegu.
  5. Czasem może wystąpić podwyższona temperatura ciała do 37 stopni C.
  6. Należy stosować się do zaleceń lekarza, zwłaszcza w kwestii przyjmowania przepisanych leków. Popijać je dużą ilością wody, a jeśli tabletki wywołują nudności – to przyjmować je z niewielką ilością pokarmu.
  7. W razie przedłużających się krwawień, gorączki, nasilającego się bólu czy obrzęku po 3 dobie należy skontaktować się z lekarzem stomatologiem.
  8. Po 7 dniach należy zgłosić się na wizytę w celu usunięcia szwów zabezpieczających ranę.

W przypadku pytań lub potrzeby umówienia wizyty, prosimy o kontakt telefoniczny 581 582 292