SEDACJA WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA

Wskazania i przeciwwskazania

Sedacja wziewna, czyli zastosowanie gazu rozweselającego w szczególności u dzieci pozwala na bezstresowe przygotowanie ich do leczenia stomatologicznego. Jest to polecana metoda także u osób dorosłych, które cierpią na silny strach przed dentystą. Często już po kilku wizytach zastosowanie sedacji podtlenkiem azotu przynosi efekt, w postaci stopniowego pozbywania się lęku przed leczeniem stomatologicznym.

Wskazania do zastosowania sedacji:

• silny lęk przed jakimkolwiek leczeniem
  • silny lęk przed ukłuciem zarówno u dzieci, jak i u dorosłych
  • silny odruch wymiotny
  • nadpobudliwość nerwowa
  • długie, monotonne lub szczególnie nieprzyjemne zabiegi chirurgiczne, protetyczne, wyciski szczęki u osób z silnym odruchem wymiotnym
  • usuwanie złogów nazębnych
  • otwieranie zęba ze zgorzelinowym rozpadem miazgi
  • opracowywanie próchnicy początkowej

Stany chorobowe, w których wskazane jest użycie sedacji wziewnej, jako metody z wyboru:

• Astma – N2O nie powoduje podrażnienia układu oddechowego. Zmniejszenie stresu wpływa na obniżenie ryzyka ataku. W mieszance oddechowej podawanej pacjentowi znajduje się ok. 60% tlenu. Poprawia to sprawność oddychania i samopoczucie pacjenta.
  • Padaczka – zmniejszenie stresu wpływa na zmniejszenie ryzyka ataku.
  • Choroby serca – brak wyraźnego wpływu N2O na układ sercowo-naczyniowy. Pacjent otrzymuje zwiększone stężenie tlenu (ok. 60%). Wskazania pulsoksymetru pokazują wtedy ok. 100%. Więcej tlenu dociera do nacz wieńcowych. Ponadto nie zwiększa się zapotrzebowanie na tlen z powodu braku stresu.
  • Nadciśnienie krwi – Brak wpływu N2O na układ naczyniowy. Zmniejszenie lęku i stresu zabezpiecza przed nieoczekiwanym wzrostem ciśnienia krwi w czasie zabiegu.
  • Hemofilia – dzięki użyciu N2O można w pewnych przypadkach uniknąć konieczności wykonywania ukłucia igłą

Przeciwwskazania do zastosowania sedacji wziewnej:

• brak współpracy pacjenta
  • przeziębienie, przerost migdałków gardłowych — niedrożności górnych dróg oddechowych
  • I trymestr ciąży
  • choroby psychiczne, upośledzenie umysłowe, choroby spektrum autyzmu, ch. Alzheimera
  • stwardnienie rozsiane, porfiria, miastenia gravis
  • roztrzenie oskrzelowe, rozedma płuc
  • uzależnienia od alkoholu i wszelkich substancji chemicznych; stosowanie barbituranów
  • Przeciwwskazaniem względnym jest uczulenie na lateks. Niektóre maski do sedacji zawierają jego śladowe ilości. Gaza pomiędzy skórą, a maską okazuje się rozwiązywać problem

Właściwości podtlenku azotu – brak działania na naczynia obwodowe.

• Nie wywołuje zaburzeń rytmu serca.
  • Nieznaczne zmniejszenie kurczliwości mięśnia sercowego.
  • Brak wyraźnego wpływu na ośrodek oddechowy.
  • Nie drażni śluzówki drzewa tchawiczo-oskrzelowego.
  • Nie powoduje zwiotczenia mięśni.
  • Nie gromadzi się w tkance tłuszczowej.
  • Ulega bardzo szybkiej eliminacji przez płuca.
  • N2O zwiększa siłę działania innych wziewnych środków anestetycznych.
  • Zwiększa siłę działania kodeiny (uwaga na paracetamol z kodeiną).
  • N2O nie zwiększa siły działania lignokainy, ale sumuje się z działaniem przeciwbólowym.