REGULAMIN PODMIOTU LECZNICZEGO
REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO –
Gabinet Stomatologiczny Katarzyna Martewicz
MK STOMATOLOGIA
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Regulamin niniejszy określa sprawy dotyczące sposobu i warunków udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy: Katarzyna Martewicz, prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Stomatologiczny Katarzyna Martewicz, z siedzibą : ul. Klonowa 6, 87-134 Rozgarty, posiadającą numer REGON: 871205348, NIP: 8791041429, dalej zwanego: Podmiotem Leczniczym.
- Podmiot Leczniczy jest wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego pod numerem 000000282256
- Podmiot Leczniczy jest podmiotem będącym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
§ 2
Podmiot leczniczy działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej [Dz.U. 2018 poz. 2190 t.j.]
2. Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta [Dz.U. 2019 poz. 1127 t.j.]
3. Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty[Dz.U. 2019 poz. 537 t.j.]
4. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania [Dz.U. 2015 poz. 2069]
5. Niniejszego regulaminu organizacyjnego
§ 3
Niniejszy Regulamin organizacyjny, zgodnie z art. 23 i 24 o działalności leczniczej, określa:
1. Cele i zadania podmiotu leczniczego;
2. Strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
3. Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
4. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
5. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego;
6. Organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym;
7. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
8. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej oraz wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
9. Organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
10. Wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością;
11. Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego
CELE I ZADANIA PODMIOTU LECZNICZEGO
§ 4
1. Podstawowym celem Podmiotu Leczniczego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych mających na celu zachowanie, przywracanie i poprawę zdrowia pacjentów jak również podejmowanie działań mających na celu propagowanie zachowań prozdrowotnych.
2. Cel ten jest realizowany poprzez organizowanie i prowadzenie działalności diagnostycznej. leczniczej, profilaktycznej z zakresu stomatologii.
3. Zadaniem Podmiotu Leczniczego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w warunkach ambulatoryjnych z zakresu stomatologii zachowawczej z endodoncją, stomatologii dziecięcej, chirurgii stomatologicznej, protetyki stomatologicznej, periodontologii, oraz radiologii i diagnostyki obrazowej,
§ 5
1. Podmiot Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych na zasadzie pełnej odpłatności przez pacjenta lub przy udziale i na warunkach przewidzianych w odrębnych umowach podpisanych z innymi płatnikami.
2. Podmiot Leczniczy nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała, ciężkiego rozstroju zdrowia, jednakże to świadczenie musi być opłacone przez świadczeniobiorcę.
§ 6
1. Świadczenia zdrowotne w Podmiocie Leczniczym udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny, posiadające aktualne prawo wykonywania zawodu oraz spełniające odpowiednie wymagania zdrowotne.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
3. Pomieszczenia Podmiotu Leczniczego oraz jego wyposażenie odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach.
4. Aparatura i sprzęt medyczny wykorzystywane do udzielania świadczeń zdrowotnych są wprowadzone do obrotu i używania zgodnie z obowiązującymi przepisami, konserwowane i serwisowane zgodnie z zaleceniami producenta oraz poddawane okresowym kontrolom. Personel Podmiotu Leczniczego zobowiązany jest użytkować urządzenia i sprzęt w sposób zgodny z instrukcją obsługi.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 7
1. Działalność lecznicza w ramach Podmiotu Leczniczego Gabinet Stomatologiczny Katarzyna Martewicz prowadzona jest w Zakładzie Leczniczym MK STOMATOLOGIA zwany dalej ZL
2. Zakład Leczniczy składa się z następujących jednostek organizacyjnych:
● Poradnia Stomatologiczna
● Poradnia Chirurgii Stomatologicznej
RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
§ 8
1. Podmiot Leczniczy prowadzi działalność w zakresie świadczeń zdrowotnych zgodnie z nazwą i zakresem działania swych komórek organizacyjnych ujętych w księdze rejestrowej Podmiotu Leczniczego w Rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
2. ZL prowadzi działalność leczniczą w rodzaju: ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
3. Zakres świadczeń udzielanych przez podmiot leczniczy to:
● W ramach poradni stomatologicznej: leczenie stomatologiczne w dziedzinie stomatologii zachowawczej z endodoncją, protetyki stomatologicznej, stomatologii dziecięcej, protetyki stomatologicznej oraz radiologii i diagnostyki obrazowej.
● W ramach poradni chirurgii stomatologicznej: leczenie stomatologiczne w dziedzinie chirurgii stomatologicznej, implantologii i periodontologii
4. Szczegółowy zakres czynności pracownika lub współpracownika Podmiotu Leczniczego określa umowa oraz indywidualny zakres czynności pracownika lub współpracownika
MIEJSCE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
§ 9
1. Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest zakład leczniczy MK STOMATOLOGIA znajdujący się pod adresem: ul. Polskiego Czerwonego Krzyża 25 a, 87-100 Toruń
PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
§ 10
1. ZL udziela świadczeń zdrowotnych na zasadach określonych w niniejszym regulaminie, z dbałością o zapewnienie właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach organizacyjnych zakładu leczniczego.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i stosowne doświadczenie.
3. Świadczenia zdrowotne udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 09:00 do 19:00 oraz w soboty w godzinach od 09:00 do 13:30
4. Terminy udzielenia świadczeń zdrowotnych ustalane są poprzez rejestrację.
5. Rejestracja pacjentów odbywa się w następujących formach:
● osobiście w zakładzie leczniczym
● telefonicznie, pod numerem telefonu: 518 582 292, 789 474 188
● mailowo na adres mkstomatologiatorun@gmail.com
● za pomocą formularza na stronie internetowej placówki – https://mkstomatologia.pl/kontakt
6. Podczas rejestracji następuje wyznaczenie dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego z uwzględnieniem potrzeb pacjenta oraz harmonogramu wizyt w zakładzie leczniczym.
7. Dokładamy starań aby wizyty odbywały się punktualnie, jednak ze względu na specyfikę pracy nie możemy zagwarantować, że godzina na którą pacjent jest zapisany będzie oznaczać godzinę przyjęcia.
8. Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji. W Rejestracji pacjent zobowiązany jest okazać dowód tożsamości. W razie braku okazania lub odmowy okazania takiego dokumentu personel może odmówić zarejestrowania na wizytę lub przeprowadzenia wizyty. Niniejsze nie dotyczy pacjentów znanych już personelowi z uwagi na częste wizyty.
9. Na pierwszą wizytę należy zgłosić się 15 minut wcześnie w celu założenie dokumentacji medycznej, w tym celu pacjent zobowiązany jest wypełnić stosowne dokumenty dot. danych, wywiadu zdrowotnego,
10. Pacjent ma prawo do złożenia oświadczenia o upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia pacjenta i po śmierci bądź o nieupoważnieniu nikogo.
11. Pacjent zobowiązany jest również do zapoznania się z treścią klauzuli informacyjnej dot. przetwarzania danych osobowych stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu oraz udostępnionej na stronie internetowej zakładu leczniczego oraz w wersji papierowej w recepcji.
12. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego (w gabinecie, podczas wizyty) Pacjent ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postawionej diagnozy, a także zaproponowanego leczenia.
13. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego z zakresu implantologii, endodoncji, protetyki, chirurgii, wybielania zębów, pacjent zostanie poproszony o wyrażenie zgody na udzielenie określonego świadczenia zdrowotnego.
14. Spóźnienie Pacjenta na umówioną wizytę powyżej 15 min może skutkować odmówieniem udzielenia świadczenia stomatologicznego przez lekarza.
15. W sytuacjach nagłych (ból, uraz), wymagających natychmiastowej pomocy medycznej MK STOMATOLOGIA, dołoży wszelkich starań by udzielić świadczenia zdrowotnego możliwie szybko. W tym celu należy skontaktować się z Rejestracją i ustalić możliwość udzielenia świadczenia zdrowotnego w trybie nagłym.
16. Pacjenci przyjmowani są w ustalonych terminach. W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają zachowanie ustalonego terminu, Zakład Leczniczy w każdy dostępny sposób informuje pacjenta o zmianie terminu.
17. MK STOMATOLOGIA informuje, iż zarezerwowanie wizyty powoduje konieczność przygotowania gabinetu i zapewnienia personelu, co angażuje określone środki finansowe. Pacjent powinien rezerwować wizyty w sposób przemyślany. W razie konieczności odwołania wizyty, pacjent powinien poinformować o tym fakcie
● nie później niż jeden dzień roboczy przed planowaną wizytą, w przypadku wizyt o zaplanowanym czasie realizacji usługi krótszym niż 2 godziny,
● w przypadku wizyt o zaplanowanym czasie realizacji usługi co najmniej 2 godz.,
z wyprzedzeniem: 2 dni roboczych dla usług z dziedziny endodoncji stomatologicznej, stomatologii zachowawczej oraz 3 dni roboczych dla usług chirurgii stomatologicznej w tym w szczególności dla implantacji, podniesienia dnia zatoki, przeszczepów, regeneracji kości oraz usług z zakresu protetyki
18. W momencie pierwszorazowej rezerwacji terminu usługi stomatologicznej ZL przy ul. PCK 25a w Toruniu, o zaplanowanym czasie realizacji usługi co najmniej 2 godz. lub w przypadku gdy co najmniej dwukrotnie nie doszło do realizacji usługi stomatologicznej z winy pacjenta, niezależnie od czasu planowanej wizyty, a odwołanie wizyty nie nastąpiło w wyżej wymienionych terminach:
● ZL MK Stomatologia zastrzega sobie prawo żądania uiszczenia zaliczki na poczet poniesionych przez Podmiot Leczniczy kosztów usługi stomatologicznej w wysokości wskazanej w pkt. 6, w nieprzekraczalnym terminie 5 dni roboczych poprzedzających umówiony termin usługi.
● W szczególnych przypadkach z uwagi na złożoność zabiegu i specyfikę wykorzystywanych do zabiegu materiałów stomatologicznych, Podmiot Leczniczy zastrzega sobie prawo indywidualnego określenia kwoty i terminu wpłaty zaliczki.
● W przypadku gdy termin od umówienia wizyty do jej planowanej realizacji jest krótszy niż 5 dni, zaliczkę należy wpłacić najpóźniej następnego dnia po umówieniu terminu wizyty.
● Za datę uiszczenia zaliczki przyjmuje się dzień uznania rachunku bankowego Gabinetu w przypadku przelewu lub dzień dokonania wpłaty w kasie MK STOMATOLOGIA.
● Niedotrzymanie terminu płatności zaliczki oznacza rezygnację z usługi medycznej i spowoduje wykreślenie Pacjenta z listy umówionych na usługi stomatologiczne.
● Kwota zaliczki wynosi 20 % łącznej ceny umówionej lub szacowanej ceny usługi stomatologicznej.
● Zaliczka uiszczona przez Pacjenta podlega zaliczeniu na poczet kosztów zarezerwowanych usług medycznych.
19. W przypadku nie stawienia się na umówioną usługę stomatologiczną lub odwołanie wizyty w terminie krótszym niż wskazany w § 8 ust.16 niniejszego Regulaminu, uiszczona zaliczka zostaje zaliczona na poczet poniesionych przez Podmiot Leczniczy kosztów zarezerwowanych usług stomatologicznych i nie podlega zwrotowi z wyłączeniem takich zdarzeń losowych jak choroba udokumentowana zwolnieniem lekarskim, nagły wypadek, pożar, powódź lub zalanie mieszkania (domu) oraz kataklizm i inne osobiste wypadki losowe, pobyt w szpitalu lub śmierć członka rodziny.
20. Podmiot leczniczy ma prawo do przesunięcia terminu usługi medycznej w uzasadnionych przypadkach w tym w szczególności z uwagi na, np. awarię sprzętu medycznego, chorobę lekarza i/lub personelu asystującego, brak dostawy wymaganych do zabiegu materiałów stomatologicznych, przerwę w dostawie mediów itp. Zaliczka uiszczona przez Pacjenta przechodzi na poczet przesuniętej usługi medycznej lub na życzenie Pacjenta zostanie zwrócona w całości w terminie 2 dni roboczych od przekazanej przez pacjenta decyzji.
21. Dokonanie zapłaty przez pacjenta może nastąpić : gotówka, kartą płatniczą lub blikiem na stanowisku rejestracji w kasie Gabinetu – w przypadku rejestracji osobistej lub przelewem na rachunek bankowy 09 1050 1979 1000 0092 2847 2958 podając w szczegółach płatności:
Imię i Nazwisko Pacjenta i datę planowanej usługi medycznej oraz ustaloną cenę usługi.
22. Wpłacenie zaliczki jest jednoznaczne z zapoznaniem się i akceptacją niniejszego Regulaminu. W przypadku zapłaty zaliczki przez Pacjenta uważa się ją za uiszczoną, a rezerwacja zabiegu jest potwierdzona przez Gabinet.
23. ZL zastrzega sobie możliwość odmówienia realizowania lub kontynuacji leczenia w przypadku pacjentów którzy posiadają co najmniej dwie nieobecności na potwierdzonych wizytach. Warunkiem przyjęcia i rezerwacji nowych wizyt jest wpłata zaliczki w wysokości 200 zł na co najmniej 2 dni robocze przed terminem wizyty. Niniejsze dotyczy usług o których mowa w §8 ust 16
24. ZL ma prawo do odmowy udzielenia świadczenia w razie braku przestrzegania zapisów niniejszego Regulaminu w zakresie regulującym obowiązki pacjenta, a w szczególności: braku dbałości o mienie Podmiotu Leczniczego, niepunktualności (w tym opuszczania umówionych wizyt) oraz posiadania przez pacjenta nieuregulowanych zobowiązań finansowych wobec Podmiotu Leczniczego za udzielone świadczenia medyczne, z wyjątkiem sytuacji niebezpieczeństwa utraty życia Pacjenta, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia Pacjenta.
ORGANIZACJA I ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH ZAKŁADU LECZNICZEGO ORAZ WARUNKI ICH WSPÓŁDZIAŁANIA
§11
1. Do zadań jednostek organizacyjnych wymienionych w § 5 należy
● Poradnia Stomatologiczna :
o badanie i porada lekarska, konsultacje
o diagnostyka,
o diagnostyka radiologiczna
o działania profilaktyczne,
o udzielanie świadczeń zdrowotnych w dziedzinie stomatologii dziecięcej, stomatologii zachowawczej z endodoncją, protetyki stomatologicznej,
o należyte prowadzenie dokumentacji medycznej.
● Poradnia Chirurgii Stomatologicznej:
o Badanie i porada lekarska
o diagnostyka,
o diagnostyka radiologiczna
o działania profilaktyczne,
o udzielanie świadczeń zdrowotnych w dziedzinie chirurgii stomatologicznej
o udzielanie świadczeń zdrowotnych w dziedzinie implantologii
o należyte prowadzenie dokumentacji medycznej.
2. Wskazane powyżej jednostki organizacyjne oraz osoby świadczące pracę bądź usługi w ramach tych jednostek obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu leczniczego pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym i administracyjno-gospodarczym.
3. Jednostki i komórki organizacyjne funkcjonujące w ramach Zakładu Leczniczego współpracują ze sobą w celu zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Podmiotu Leczniczego pod względem diagnostyczno-leczniczym, oraz administracyjno-gospodarczym, w szczególności w zakresie realizacji celów oraz zadań Podmiotu Leczniczego, w tym współdziałają na rzecz zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA PRAWIDŁOWOŚCI DIAGOSTYKI, LECZENIA, PACJENTÓW ORAZ CIĄGŁOŚCI PRZEBIEGU PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
§ 12
1. ZL MK STOMATOLOGIA w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia i pielęgnacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, może współdziałać z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów.
2. W sytuacji, gdy wymagana jest konsultacja specjalistyczna lub świadczenie zdrowotne którego podmiot leczniczy nie może zapewnić, osoba udzielająca świadczeń może udzielić pacjentowi informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą w zakresie wymaganym w danym przypadku.
3. Lekarz może wydać skierowania na badania diagnostyczne do poradni specjalistycznych lub leczenia stacjonarnego jeżeli przemawiają za tym względy medyczne.
4. ZL MK STOMATOLOGIA udostępnia dokumentację medyczną pacjentów innym podmiotom wykonującym działalność leczniczą, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych.
5. Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta. 2. Podmiot Leczniczy może podpisywać umowy na wykonywanie usług medycznych z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą jeśli służy to zabezpieczeniu prawidłowego toku leczenia.
ZASADY PROWADZENIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
§ 13
1. Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia przetwarza dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, z późniejszymi jej zmianami.
2. Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
3. Dokumentację udostępnia się w szczególności na wniosek:
● Pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia;
● podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
● organu władzy publicznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organu samorządu zawodów medycznych oraz konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
● ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratura, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej w związku z prowadzonym postępowaniem;
● organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawność w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
● zakładu ubezpieczeń, za zgodą Pacjenta.
4. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
● do wglądu w miejscu wykonywania działalności podmiotu leczniczego;
● poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
● za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej po wcześniejszej weryfikacji uprawnień, w zależności od tego kim jest wnioskodawca weryfikacja uprawnień nastąpi poprzez ustalenie tożsamości wnioskodawcy (gdy wnioskodawcą jest pacjent), istnienia upoważnienia i ustalenia tożsamości (gdy wnioskodawcą jest osoba upoważniona) lub podstawy prawnej żądania (gdy wnioskodawcą jest organ lub podmiot występujący o taki dostęp na podstawie art. 26 ust. 3 u.p.p.).
● poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
5. Udostępnienie dokumentacji medycznej do wglądu następuje w uzgodnionym terminie. Osoba przeglądająca dokumentację medyczną ma prawo robić notatki oraz sporządzać fotokopie za pomocą własnego sprzętu. W czasie przeglądania dokumentacji medycznej obecny jest personel Zakładu Leczniczego.
6. Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez: sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku; na informatycznym nośniku danych; Podmiot Leczniczy pobiera opłatę w wysokości:
● za jedną stronę wyciągu albo odpisu – 0,002;
● za jedną stronę kopii albo wydruku – 0,00007;
● za udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – 0,0004;
przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie. Wysokość opłaty uwzględnia podatek od towarów i usług, jeżeli usługa jest opodatkowana tym podatkiem. Opłaty, o której mowa w ust. 6 powyżej, nie pobiera się: w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie; w innych przypadkach określonych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa
ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT
§ 14
1. ZL MK STOMATOLOGIA udziela świadczeń zdrowotnych wyłącznie odpłatnie, nie ma podpisanej umowy z NFZ
2. Za udzielone świadczenia zdrowotne pacjenci wnoszą opłaty zgodnie z ustalonym cennikiem opłat. Cennik świadczonych usług jest ogólnodostępny w rejestracji Zakładu Leczniczego, (załącznik nr 2 do regulaminu) oraz na stronie internetowej https://mkstomatologia.pl/cennik-uslug/
3. Wysokość opłat określa Załącznik nr 2 do Regulaminu organizacyjnego.
4. Koszty leczenia płatne są co do zasady po każdej wizycie. W przypadku niektórych świadczeń, pacjent jest zobowiązany do dokonania wpłaty zaliczki bądź zadatku, o czym jest informowany przed rozpoczęciem leczenia – wówczas pozostała część płatna jest po zakończeniu leczenia.
5. Pacjent zobowiązany jest do zapoznania się z aktualnym cennikiem usług dostępnym w recepcji oraz pod adresem https://mkstomatologia.pl/cennik-uslug/
6. Dostępnymi formami płatności są:
● gotówka;
● karta płatnicza;
● przelew bankowy po uzyskaniu indywidualnej zgodą ZL na wniosek pacjenta
SPOSÓB KIEROWANIA JEDNOSTKAMI LUB KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI ZAKŁADU LECZNICZEGO
§ 15
1. Podmiotem leczniczym, pod nazwą Gabinet Stomatologiczny Katarzyna Martewicz zarządza, kieruje i reprezentuje właściciel podmiotu dr n. med. Katarzyna Martewicz
2. Kierującemu podlegają wszyscy pracownicy i osoby współpracujące, a w szczególności osoby udzielające świadczeń zdrowotnych w ramach funkcjonowania Podmiotu Leczniczego
3. Na zewnątrz Podmiot Leczniczy reprezentowany jest przez Katarzynę Martewicz lub pełnomocnika
4. Kierujący podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące funkcjonowania Podmiotu Leczniczego i ponosi za nie odpowiedzialność
5. Podczas nieobecności właściciela zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
6. Do obowiązków i uprawnień kierującego należy:
● organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników i pozostałego personelu
● zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników,
● podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia, premii, zawierania i rozwiązywania umów cywilno-prawnych.
● przyjmowanie skarg i zażaleń oraz prowadzenie korespondencji z nimi związanej,
● wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność Podmiotu Leczniczego,
● nadzór nad jakością udzielania świadczeń medycznych,
● zatwierdzanie harmonogramów pracy osób udzielających świadczeń medycznych,
● działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników,
● nadzór nad utrzymaniem urządzeń, sprzętu, aparatury medycznej i zajmowanych pomieszczeń w należytym stanie technicznym z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
● dbanie o udzielanie świadczeń medycznych wyłącznie przez personel o niezbędnych kwalifikacjach zawodowych.
● reprezentowanie Podmiotu Leczniczego przed organami kontroli w trakcie ich przeprowadzania jak i w postępowaniu pokontrolnym,
7. Do obowiązków wszystkich pracowników i personelu należy w szczególności:
● uprzejme traktowanie przez personel medyczny oraz poszanowanie godności osobistej pacjentów
● zapewnienie pacjentom świadczenia usług zdrowotnych zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej,
● rzetelne informowanie pacjenta o jego stanie zdrowia
● ochrona powierzonych danych osobowych RODO
● przestrzeganie zasad BHP i PPOŻ oraz procedur obowiązujących w podmiocie.
MONITORING
§ 16
1. Zakład leczniczy MK STOMATOLOGIA stosuje system monitoringu wizyjnego obejmujący pomieszczenia ogólnodostępne lokalu zlokalizowanego przy ul. Polskiego Czerwonego Krzyża 25 a w Toruniu (z wyłączeniem pomieszczeń, w których świadczone są usługi zdrowotne).
2. Celem prowadzenia monitoringu wizyjnego jest zapewnienie bezpieczeństwa: osób przebywających na terenie Zakładu Leczniczego, danych osobowych i medycznych oraz mienia np. przed kradzieżą, pożarem i wszelkimi innymi niepożądanymi zdarzeniami zagrażającymi bezpieczeństwu na jego terenie oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Zakłady Lecznicze na szkodę (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 119/1, art. 222 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, art. 23a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej).
3. Nagrania z monitoringu są przechowywane maksymalnie przez okres 3 miesięcy licząc od dnia nagrania lub do czasu nadpisania. Po upływie wskazanego terminu dane podlegają usunięciu. Nie dotyczy to sytuacji, gdy nagranie będzie służyć jako dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów prawa lub Zakład Leczniczy poweźmie wiadomość, iż nagranie może stanowić dowód w takim postępowaniu – wówczas nagranie będzie przechowywane do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA
§ 17
PRAWA:
1. Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych w MK STOMATOLOGIA przysługują prawa określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych.
2. Pełny tekst ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dostępny jest dla pacjentów w recepcji Podmiotu Leczniczego (załącznik nr 3 do regulaminu)
OBOWIĄZKI:
Aby umożliwić pracownikom i personelowi MK STOMATOLOGIA jak najlepsze zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych i należyty poziom świadczeń wszystkim pacjentom, pacjent jest zobowiązany do:
1. przestrzegania niniejszego regulaminu
2. przestrzegania zasad higieny osobistej,
3. stosowania się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym,
4. posiadanie przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość,
5. szanowanie mienia Podmiotu Leczniczego w tym obowiązujących zakazów samowolnego korzystania ze sprzętów lub narzędzi służących do realizacji świadczeń zdrowotnych
6. poszanowania godności i prywatności innych Pacjentów oraz personelu medycznego
7. przestrzegania zaleceń personelu medycznego, jeżeli nie są niezgodne z prawem,
8. korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów oraz nie utrudniający pracy personelu medycznego. Zabrania się korzystania z urządzeń mobilnych w czasie wizyty.
ZAKAZY
Na terenie zakładu leczniczego obowiązuje zakaz:
1. palenia tytoniu, w tym papierosów elektronicznych, spożywania alkoholu oraz używania jakichkolwiek środków psychoaktywnych
2. wprowadzania zwierząt
3. prowadzenia wszelkiej działalności akwizycyjnej i handlowej bez uzyskania uprzedniej zgody kierownictwa Praktyki.
4. samowolnego korzystania ze sprzętów lub narzędzi służących do realizacji świadczeń zdrowotnych, wchodzenia do pomieszczeń MK STOMATOLOGIA bez zgody personelu medycznego (z wyłączeniem pomieszczeń ogólnodostępnych takich jak: poczekalnia, ciągi komunikacyjne, toaleta przeznaczonej dla pacjentów) oraz zakłócania realizacji świadczeń zdrowotnych przez głośne zachowanie pacjenta, w tym głośne rozmowy przez telefon lub głośne zachowanie dzieci będących pod kontrolą pacjenta i/lub opiekunów.
ROZPATRYWANIE SKARG PACJENTÓW
§ 18
1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo złożyć skargę dotyczącą działania Podmiotu Leczniczego lub jego personelu.
2. Przedmiotem skargi mogą być zarówno uchybienia o charakterze administracyjnym, jak i medycznym, w tym dotyczące naruszenia praw pacjenta.
3. Skargę, w której winien znaleźć się opis zdarzenia, które wnoszący skargę, uznaje za naruszające jego prawa bądź obowiązujące przepisy można złożyć:
● złożyć w formie pisemnej w recepcji Podmiotu Leczniczego,
● wysłać listownie na adres siedziby Podmiotu Leczniczego,
● wysłać e-mailem na adres skrzynki Podmiotu Leczniczego,
● zgłosić ustnie właścicielowi Podmiotu Leczniczego.
● w drodze wiadomości e-mail na adres: mkstomatologiatorun@gmail.com
4. Na każdą skargę zostanie udzielona odpowiedź niezwłocznie jednak nie później niż w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia jego złożenia.
5. Pacjentowi (jego przedstawicielowi ustawowemu bądź opiekunowi faktycznemu), niezależnie od uprawnienia wskazanego w § 16 ust. 1, jak i niezadowolonemu ze sposobu rozpatrzenia skargi, przysługuje prawo do:
● zwrócenia się ze skargą do właściwej okręgowej izby lekarskiej jeśli uchybienia – zdaniem pacjenta – dopuścił się lekarz;
● skierowania pozwu o odszkodowanie lub zadośćuczynienie do sądu powszechnego, jeżeli w wyniku działania lub zaniechania Podmiotu Leczniczego, wyrządzono pacjentowi szkodę majątkowa lub naruszono jego dobra osobiste;
● skierowania sprawy do organów ścigania jeśli – zdaniem pacjenta – w trakcie procesu leczenia lub w związku z nim doszło do popełnienia przestępstwa;
● zwrócenia się do Rzecznika Praw Pacjenta, jeśli – zdaniem pacjenta – doszło do naruszenia praw pacjenta.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 19
1. Regulamin organizacyjny ustala współwłaściciel Gabinetu Stomatologicznego Katarzyny Martewicz – dr n. med. Katarzyna Martewicz.
2. W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
3. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego podpisania
4. Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości całego personelu ZL MK STOMATOLOGIA
5. Zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności
6. Podanie Regulaminu wraz z załącznikami do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnianie go w recepcji Podmiotu Leczniczego oraz na stronie internetowej mkstomatologia.pl
Załączniki:
Zał. Nr 1 – Klauzula informacyjna
Zał. Nr 2 – Cennik usług
Zał. Nr 3 – Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta