Kiretaż – Zapalenie dziąseł

Podstawową i najczęstszą przyczyną zapaleń dziąseł i przyzębia jest zalegająca płytka nazębna. Jej głównym składnikiem są bakterie, produkujące toksyny oraz produkty przemiany materii, które indukują rozwój stanu zapalnego. Początkowo ograniczonego do dziąseł, stopniowo dochodzi do pogłębienia kieszonek dziąsłowych, zniszczenia przyczepu nabłonkowego i kolonizacji przez bakterie głębiej położonych tkanek (zapalenie przyzębia), co w efekcie prowadzi do zaników kostnych i rozchwiania zębów.

Kiretaż jest zabiegiem wykonywanym w przebiegu zapalenia przyzębia. Jego celem  jest spłycenie kieszonek dziąsłowych, które sprzyjają odkładaniu płytki nazębnej. Polega na dokładnym oczyszczeniu powierzchni korzenia z kamienia i biofilmu bakteryjnego oraz usunięciu ziarniny, czyli zapalnie zmienionych tkanek z kieszeni przyzębnych. Dzięki temu zabiegowi powstają korzystne warunki dla gojenia i odbudowy prawidłowego nabłonka. Należy jednak pamiętać, że tkanki utracone w procesie chorobowym nie odbudują się. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym.

Kiretaż zamknięty

Jest zabiegiem mało inwazyjnym, wykonywanym w przypadku kieszonek do 5 mm. Wykonywany jest nacinania dziąsła i odwarstwiania płata śluzówkowego.

Kiretaż otwarty

Wykonywany jest w przypadku bardzo głębokich kieszonek. W znieczuleniu miejscowym po nacięciu dziąsła i odpreparowaniu płata dziąsłowego stomatolog pod kontrolą wzroku, dokładnie oczyszcza powierzchnie odsłoniętych korzeni, wygładza je oraz usuwa zmienione zapalnie tkanki. Po zabiegu rana zostaje zabezpieczona szwami, które są zdejmowane po upływie około tygodnia.